Вести

Јоцић: Одговоран рад као предуслов успеха

У свим основним школама у Србији се спроводе активности након обављеног завршног испита, а средње школе чекају нове ученике првог разреда. О пословима који су актуелни у просвети разговали смо са др Зорицом Јоцић, руководиоцем Школске управе Ваљево:

* Како је протекао завршни испит и да ли је било непредвиђених ситуација?

- На подручју Школске управе Ваљево 4056 ученика осмог разреда је полагало завршни испит. Од тога у Колубарском округу 1498, а у Мачванском округу 2558 ученика. Имамо три Окружне уписне комисије, за Колубарски округ у Ваљеву, за Шабац и општине Богатић, Владимирци и Коцељева у Шапцу и за Лозницу и општине Крупањ, Љубовија и Мали Зворник у Лозници. По истом распореду размештени су и Скенинг центри где су скенирани радови ученика из српског језика, математике и изабраног предмета. Завршни испит је реализован у складу са свим предвиђеним процедурама и нисмо имали спорних ситуација. Одговорност свих учесника у процесу завршног испита је била на високом нивоу, те са задовољством могу да се захвалим ученицима, наставницима, директорима школа, информатичким координаторима, припадницима полиције и колегама из Школске управе и Министарства просвете. Успех је известан када одговорно радите свој посао, а сви у ланцу одговорности су дали свој очекивани допринос, тако да је завршни испит успешно спроведен.

* Како су функционисали Скенинг центри?

- Прошле године смо имали само један Скенинг центар у Ваљеву за основне школе са подручја 14 општина Колубарског и Мачванског округа. Ове године Министарство је обезбедило технику и опрему за још два Скенинг центра у Шапцу и Лозници. То нам је значајно олакшало посао, јер није исто оптерећење ако скенирате 4000 радова или ако скенирате 1500 радова. Сва три Скенинг центра су одговорила својој намени, тј. без неких већих и значајних  проблема радови ученика су успешно скенирани у предвиђеном року. Након тога следило је прегледање радова које је битним делом било у дигитализованој форми. По Календару активности предвиђен термин за објављивање прелиминарних резултата био је 25. јун, али је Министарство преко портала Моја средња школа већ 24. јуна објавило прелиминарне резултате што значи да је све функционисало и боље него што се очекивало.

* Да ли има неких активности од објављивања коначних резултата 28. јуна до уписа ученика у средње школе?

- Кључна активност у овом периоду је попуњавање листе опредељења за наставак школовања, тј. листе жеља коју родитељи ученика, односно други законски заступници могу поднети електронским путем, преко портала Моја средња школа, као ауторизовани корисници, или писменим путем, у матичној основној школи. Оба начина су равноправна и прописана Правилником о упису ученика у средњу школу. На листи жеља може да буде унето највише 20 опредељења. Школе могу ученицима да дају савете о избору средњих школа и образовних профила. Битно је објективно попунити листу опредељења, што значи да ученици треба да бирају образовне профиле у складу са својим жељама и укупним бројем поена који имају из општег успеха у шестом, седмом и осмом разреду и оствареним бодовима на завршном испиту. Коначни резултати о распореду ученика по школама и образовним профилима су у понедељак, 3. јула када је први уписни круг. Други уписни круг је 5. јула. Тада се завршавају активности у јунском року. У августовском року предвиђени термини за полагање завршног испита су 16., 17. и 18. август.

* Да ли се активности школа и Школских управа завршавају уписом ученика у средње школе, односно да ли следи летња пауза?

- Нема летње паузе. Школе, Школске управе и Министарство просвете раде и током летњих месеци јула и августа. Као и на свим другим радним местима, тако и у просвети, запослени користе своје законом предвиђене годишње одморе, али установе и институције раде. Министарство је доставило школама Стручно упутство о формирању одељења и начину финансирања у основним и средњим школама за школску 2023/2024. годину којим је прописан делокруг рада и рокови са редоследом корака у поступању. Тим упутством пре свега се ближе уређује начин формирања одељења и група и то: у основној школи, група за обавезне предмете, изборне програме и слободне наставне активности, одељења целодневне наставе и група продуженог боравка у основној школи, васпитних група припремног предшколског програма у основној школи, нових класа у основној музичкој школи, одељења и група у средњој школи, одељења и група у школама које остварују програм основног образовања одраслих, одељења и група у основној и средњој школи у којима се образују ученици/деца према индивидуалном образовном плану (ИОП) и финансирање запослених у основним и средњим школама. За доследну примену одредаба овог упутства одговоран је директор школе, а праћење и контрола примене упутства у надлежности је Министарства. Део ових послова ће се обавити у јулу, а део у августу. На пример, број ученика у одељењима од другог до осмог разреда утврђује се најкасније до 7. августа.

* Хвала Вам на разговору и свим корисним информацијама. Имате ли нешто да додате?

- Хвала Вашој редакцији. Пожелела бих свим просветним радницима да воле посао који раде, јер је то најважније занимање, тешко али лепо. Добро је да креирају стимулишуће наставне ситуације у којима ученици уче и стичу знања, развијају радне навике и свест о дужностима, али и да увек покажу стрпљење, емпатију, разумевање и праведност према ученицима. Лични пример је изузетно значајан за учење и морају водити рачуна како и шта говоре, како поступају и које вредности промовишу. Осим тога, сви ученици, без обзира на разлике, треба да буду подједнако битни и увек уважени. Ако говоримо о остваривању исхода и стандарда учења, поред очекивања у складу са стварним развојним нивоом ученика, верујем да наставници мисле и на зону њиховог наредног развоја, односно на развијање потренцијала и способности ученика која су мало изнад њихових могућности.

 

 

 

Извор: портал VA014.info